Kesan Positif
Implikasi positif Akta Pendidikan 1996
terhadap perkembangan Pendidikan di Malaysia ialah berlaku perluasan
sistem Pendidikan swasta terutamaya di peringkat tinggi. Pendidikan
swasta ditubuhkan bagi menampung bilangan pelajar yang layak menyambung
pelajaran di peringkat yang lebih tinggi dan dapat kurangkan aliran wang
keluar. Antara contoh pendidikan swasta yang ditubuhkan ialah Universiti
Multimedia dan Universiti Teknologi Petronas yang memberi peluang kepada rakyat
untuk melanjutkan pelajaran dalam pelbagai peringkat. Pendidikan ini terus
berkembang secara sistematik dengan memperuntukan wang yang spesifik. Hal ini
bertujuan untuk membantu melahirkan insan yang berilmu dan berupaya memajukan
kehidupan yang memenuhi aspirasi negara.
Seterusnya, pendidikan khas mula diberi perhatian juga adalah implikasi positif Akta Pendidikan 1996 terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia. Pendidikan khas diberi tumpuan bagi membantu meningkatkan potensi diri, keyakinan diri, kemahiran diri dan keupayaan untuk berdikari dalam kalangan golongan Orang Kurang Upaya (OKU) dengan memberi peruntukkan khas kepada golongan ini. Bukan itu sahaja, Kementerian Pendidikan Malaysia juga telah mengambil langkah cekap untuk menyediakan sekolah yang sesuai dengan masalah yang dihadapi oleh pelajar tersebut seperti Sekolah Pendidikan Khas dan Pendidikan Inklusif. Dengan adanya pendidikan khas ini turut membantu mengeratkan hubungan dan komunikasi antara kaum Melayu, Cina, India dan bumiputra lain.
Selain itu, pihak kementerian
pendidikan Malaysia turut mewujudkan Pendidikan prasekolah awal kanak-kanak bagi
warganegara yang berumur enam tahun. Pada tahun 2003, kurikulum Prasekolah
Kebangsaan telah diperkenalkan dan telah ditukar kepada Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSPK). Pendidikan ini diwajibkan menggunakan garis
panduan kurikulum prasekolah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian
Pendidikan. Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkukuhkan pemantauan dan
penguatkuasaan untuk memastikan pendidikan ini berjalan dengan lancar,
memelihara hak asasi kanak-kanak dan meningkatkan kemahiran kanak-kanak seperti
membaca, mengira dan menulis serta menanam nilai positif dalam diri mereka.
Antara Pendidikan prasekolah yang mendapat pengiktirafan KPM ialah KEMAS, PASTI
dan PERMATA.
Disamping itu, implikasi positif Akta
Pendidikan 1996 terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia menyebabkan pendidikan
teknik dipertingkatkan. Pihak kerajaan tertumpu kepada meningkatkan
kemahiran dan praktikal dengan membolehkan politeknik mengadakan program dengan
kerjasama mana-mana institusi, perbadanan dan organisasi perindustrian.
Mengadakan program berkembar kursus peringkat diploma dan ijazah dengan
institusi-institusi pendidikan tinggi sama ada di dalam dan luar negara serta
lebih cenderung kepada pendidikan sains dan teknologi bagi memenuhi tenaga
kerja dalam industri.
Kesan Negatif
Menjadikan pendidikan sebagai suatu
perniagaan ialah implikasi negatif
Akta Pendidikan 1996 terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia. Pihak swasta
yang telah menjadikan pendidikan sebagai perniagaan dengan melabur untuk
mendapat keuntungan dengan mengenakan bayaran tinggi kepada ibu bapa yang
hendak mendaftar anak mereka. Sebagai contoh, mengenakan yuran pendaftaran
sebanyak RM1,000 hingga RM 2,000 manakala yuran IPTS mengenakan RM 50,000
hingga RM200,000. Dengan jumlah yuran yang telah ditetapkan dapat disumpulkan
bahawa pihak ini menjadikan pendidikan sebagai perniagaan untuk memperoleh keuntungan.
Oleh itu, pihak kerajaan perlu mengenakan kawalan yuran di institusi pendidikan
swasta, memperluaskan pendidikan percuma dan menubuhkan banyak bangunan wakaf
agar semua golongan berhak pendapat pendidikan.
Selain itu, menyukarkan pembentukan
bangsa Malaysia juga adalah implikasi positif Akta Pendidikan 1996
terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia. Hal ini demikian kerana,
penggunaan bahasa inggeris dan bahasa ibunda semakin banyak digunakan dalam
kalangan masyarakat sehingga meminggirkan martabat bahasa kebangsaan iaitu
bahasa Melayu. Keadaan ini menyebabkan bangsa Malaysia sukar untuk dibentuk di
negara ini. Oleh itu, pihak kerajaan perlu menguatkuasakan lagi penggunaan
Bahasa Melayu sebagai bahasa yang digunakan dalam urusan rasmi dan memperkenalkan
subjek silang budaya. Hal ini bertujuan untuk memartabatkan Bahasa Melayu agar
terus berkembang di mata dunia.
Tambahan pula, implikasi negatif Akta
Pendidikan 1996 terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia menyebabkan penswastaan
pendidikan berlaku. Pendidikan bukan lagi sepenuhnya di bawah kerajaan
kecuali sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan. Keadaan ini juga menyebabkan
standard kurikulum di Malaysia tidak sama dan taraf pendidikan juga berbeza
serta pelajar menduduki jenis peperiksaan berbeza. Sebagai contoh,penubuhan
tadika swasta, sekolah swasta, sekolah antarabangsaa, pusat latihan kemahiran
swasta, kolej swasta dan Institusi Pendidikan tinggi swasta(IPTS). Dengan itu,
pihak kerajaan telah membuat kawalan terhadap institusi swasta dan
memperluaskan peranan kerajaan dan majikan untuk membangunkan pendidikan
percuma.
Akhir sekali, berlaku pengangguran dalam kalangan masyarakat. Pengangguran tinggi disebabkan persaingan yang sengit antara pelajar yang mendapat pendidikan. Pihak kerajaan perlu memperbanyakkan program pendidikan yang menawarkan kursus pragraduan dan menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan. Bukan itu sahaja, penggunaan bahasa asing semakin berluasan kerana sekolah antarabangsa dan sekolah ekspatriat mengekalkan penggunaan bahasa asing dalam sistem pembelajaran mereka. Bagi mengatasi perkara ini, KPM telah mewajibkan Bahasa Melayu sebagai satu mata pelajaran yang perlu dipelajari di semua pusat pendidikan swasta.
No comments:
Post a Comment