Dalam setiap
penyata yang digubal masih ada lagi kelemahan dari segi beberapa perkara yang
dihadapi dalam suasana semasa dan dalam kehidupan masyrakat yang berbilang
bangsa. Maka Akta Pendidikan 1996 diperkenalkan untuk memperbaiki kelemahan
yang terdapat dalam penyata pendidikan sebelum ini. Akta Pendidikan 1996 telah
menggariskan beberapa perkara. Antaranya ialah mengutamakan ilmu pengetahuan
kerana ilmu pengetahuan adalah penentu utama arah tujuan negara dan penyelamat
bangsa. Tujuan Pendidikan adalah untuk membolehkan masyarakat Malaysia terutama
generasi muda menguasai ilmu, kemahiran dan nilai murni yang diperlukan dalam
dunia yang bersaing tinggi serta bersifat global, kesan daripada perkembangan
pesat sains, teknologi dan maklumat.
Seterusnya, peranan Akta Pendidikan 1996 adalah dapat membentuk sistem
pendidikan yang sistematik. Konsep sistem pendidikan kebangsaan
dimantapkan dengan meliputi semua peringkat persekolahan dari peringkat
prasekolah hingga ke peringkat pendidikan tinggi, dan meliputi semua kategori
sekolah, iaitu sekolah kerajaan, sekolah bantuan kerajaan dan sekolah swasta.
Sistem pendidikan dimantapkan meliputi semua peringkat persekolahan. Pendidikan
khas diberi tumpuan. Akta ini juga menjadikan pendidikan sebagai sebuah alat
yang dapat membantu perkembangan individu secara menyeluruh dan bersepadu serta
mampu membentuk perpaduan rakyat walaupun terdiri daripada pelbagai kaum di
samping dapat mewujudkan sebuah negara yang aman dan damai.
Pendidikan mempunyai peranan penting dalam menjayakan wawasan negara demi
untuk mencapai taraf negara maju sepenuhnya dari segi kemajuan ekonomi,
keadilan sosial dan kekuatan rohani, moral dan etika melalui kelestarian
pendidikan. Kurikulum yang dilaksankan di sekolah mengupayakan murid menguasai
pelbagai kemahiran. Kelestarian pendidikan yang meliputi pendidikan teknik,
pendidikan khas juga diambil berat dalam sistem pendidikan di Malaysia. Justeru
itu, dapat melahirkan murid yang berdaya fikir lestari yang bersikap responsif
terhadap persekitaran dalam kehidupan harian. Selain tu, dapat mempersiapkan
murid bagi menghadapi cabaran dan isu semasa di peringkat tempatan, negara dan
antarabangsa.
Selain itu, memelihara hak setiap warganegara untuk
mendapatkan peluang pendidikan yang adil dan sama rata tanpa mengira kaum dan
budaya. Penyediaan peluang yang terbuka untuk setiap golongan rakyat bagi
memperolehi kejayaan dalam pendidikan tanpa mengira latar belakang ataupun
kedudukan mereka sama ada di bandar ataupun luar bandar.
Akhir sekali, antara peranan Akta Pendidikan 1996 adalah memartabatkan
Bahasa Melayu. Kedudukan Bahasa Melayu diperkukuh dengan peruntukannya
sebagai Bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan kebangsaan dan mata
pelajaran teras. Jika bahasa pengantar utama di sesuatu institusi pendidikan
adalah selain Bahasa Kebangsaan, maka Bahasa Kebangsaan hendaklah diajar
sebagai mata pelajaran wajib di institusi pendidikan itu selari dengan seksyen
17(2), memperuntukkan Bahasa Kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib di
semua sekolah.
Kesimpulannya, untuk memastikan peningkatan dalam sistem pendidikan negara dari
peringkat sekolah rendah hinggakan keperingkat sekolah menengah setiap pihak
perlulah memainkan peranan. Peranan kerajaan sangat penting dalam memastikan
sistem pendidikan mempunyai kualiti sejajar dengan kemajuan yang diperolehi
negara pada masa kini. Melalui Akta Pendidikan 1996 sistem pendidikan di
Malaysia kini mengalami pengurusan yang sangat sempurna dan mampu meningkatkan
kualiti pembelajaran para pelajar.
No comments:
Post a Comment